Hyvinvointikeskuksen toiminta käynnistyy elokuussa - Akaan kaupunki

Hyvinvointikeskuksen toiminta käynnistyy elokuussa

Akaan kaupungin perusturvatoimessa valmistaudutaan täysillä uuden hyvinvointikeskuksen käyttöönottoon. Arvioitu toiminnan aloituspäivämäärä 2. elokuuta 2021.

Muuttoa uusiin tiloihin on suunniteltu ja valmisteltu jo pitkään. Kun h-hetki lähestyy, asiat menevät vauhdilla eteenpäin.

– Nyt etenemme kohti konkreettisia suunnitelmia ja aikataulutuksia. Henkilöstömme tekee joka päivä kovasti työtä toiminnan käynnistämiseksi ja asiakkaiden vastaanottamiseksi uusissa tiloissa, kertoo Akaan ma. perusturvajohtaja Elina Anttila.

Porrastetusti käyttöön

Hyvinvointikeskus kokoaa saman katon alle Akaan sosiaali- ja terveyspalvelut. Terveysasemien palveluista sinne siirtyvät kaikki muut toiminnot paitsi infektiovastaanotto, joka jää vielä koronatilanteen vuoksi Viialan terveysasemalle.

Sosiaalipalveluista uuteen rakennukseen tulevat lapsiperhepalvelut ja aikuissosiaalityön palvelut, vanhuspalveluista kotihoito ja asiakasohjaus.

Entisille paikoilleen jäävät kaikki asumispalvelut, vammaispalvelut, päihdepalvelut ja oppilashuollon palvelut. Myös Urjalan yksiköissä toiminnot pysyvät ennallaan.

Suunnitelmien mukaan toiminnot aloittavat uusissa tiloissa porrastetusti. Ensimmäiseksi varmistetaan kriittisimpien palvelujen, kuten kiireellisen hoidon, toiminta heti 2. elokuuta.

– Ajanvaraustoiminta aloitetaan uusissa tiloissa osin samanaikaisesti tai muutamien päivien viiveellä. Tämä ei kuitenkaan todennäköisesti näy asiakkaille mitenkään, Anttila sanoo.

 

hyvinvointikeskus ulkoa
Seinien lisäksi hyvinvointikeskuksen sisätiloissa alkaa olla monin paikoin valmista.

Tavoitteena laadukas palvelukokemus

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asettuminen toistensa läheisyyteen tähtää siihen, että asiakas saa sujuvaa palvelua parhaimmillaan yhdellä käynnillä. Asioinnin helppouden lisäksi vahvuutena on moniammatillisuus, jossa eri toimijoiden osaamista hyödynnetään asiakkaan parhaaksi.

Perusturvajohtajan mukaan tavoitteena on, että asiakas tuntee saavansa asiansa hoidetuksi nopeammin ja sujuvammin.

–  Käytännössä asiakkaan palvelua suunnitellaan ja tuotetaan yhdessä, ja asiakkaan asiointikerrat eri toimijoiden kanssa vähenevät. Ammattilaisten väliset konsultaatiot lisääntyvät, ammattilaiset toimivat yhdessä ja tapaavat tarvittaessa asiakasta yhdessä. Suunta on kaikilla sama – asiakkaan palvelukokemuksen parantaminen, Anttila painottaa.

Myös tilojen suunnittelussa tähdätään asiakkaan sujuvaan asiointiin. Apuna ovat nykyaikaiset opasteet ja sisääntuloaulan infopiste, jossa on henkilö työssä. Tavoitteena on, että myös vastaanoton ilmoittautumisautomaatti ohjaa perille.

Etäasiointia ja sähköisiä palveluita kehitetään

Akaa aikoo kehittää sosiaali- ja terveyspalveluita ennakkoluulottomasti etäyhteyksien mahdollisuuksia hyödyntäen.

Viialan taajamaan on suunnitteilla nettiasiointipiste, jossa asiakas voi saada etäyhteyden sote-ammattilaisiin. Tämä palvelisi niitä asukkaita, joilla ei ole tietokonetta tai nettiyhteyttä käytössään.

– Paikka voisi olla Viialan kirjastolla. Mallia voidaan mahdollisesti laajentaa Kylmäkoskelle, jos pilotti toimii hyvin.

Sähköinen asiointi lisääntyy Akaassa ja Urjalassa, kun terveyspalveluiden nettiajanvaraus alkaa toukokuussa. Ensimmäisenä nettiin tulee koronarokotusaikoja, ja sen jälkeen myös muita palveluita. Jatkossa asiakkaat voivat varata netin kautta aikoja lääkäreiden ja hoitajien vastaanotoille sekä neuvoloihin ja fysioterapiaan.

Sähköisesti varatut ajat on mahdollista siirtää ja perua netin kautta. Uudet sähköiset terveyspalvelut ovat asiakkaalle maksuttomia.