Pyöräilyn kehittäminen - Akaan kaupunki

Pyöräilyn kehittäminen

Akaa haluaa olla pyöräilykaupunki

Akaa haluaa olla pyöräilykaupunki, joka on tunnettu erityisesti pyöräliikenteen matkaketjujen toimivuudesta, monien keskustensa välisistä hyvistä yhteyksistä ja siitä, että kaikenikäiset pyöräilevät.

Tähän on hyvät edellytykset. Akaan taajamat Toijala, Viiala ja Kylmäkoski ovat kompakteja ja pyöräliikenteen matkaketjut on helppo muodostaa. Toijalassa ja Viialassa pyöräily junaliikenteen liityntäpysäköinnin piiriin on pääosin kolme kilometriä. Pyöräily-yhteys Toijalasta Viialaan on jo tälläkin hetkellä hyvä. Akaan pyöräilybarometrin mukaan 71 prosenttia Akaan aikuisväestöstä liikkuu pyörällä ainakin joskus ja 70 prosenttia päivittäin autolla kulkevista liikkuu myös pyörällä. Akaa tarjoaa myös pyörämatkailijoille hyvä reittejä, monenlaisia elämyksiä ja upeita maisemia.

Jos pyöräsi kunto mietityttää, Akaasta löytyy pyöränhuoltoa tarjoavia yrityksiä.

Miksi pyöräily kannattaa?

Pyöräilemällä terveytesi ja hyvinvointisi paranee. Pyöräilyllä on monia terveyshyötyjä. Se muun muassa laskee verenpainetta, vähentää sydän- ja verisuonisairauksien ja kakkostyypin diabeteksen riskiä, auttaa painonhallinnassa. Pyöräily parantaa henkistä hyvinvointia ja esimerkiksi luontoympäristössä pyöräileminen suojaa stressiltä, masennukselta ja auttaa jaksamaan arjen paineita. Pyöräily voi pidentää elinikää!

Säästät rahaa. Vaikka pyörää pitää huoltaa ja siitä aiheutuu aika ajoin kuluja, on pyörä paljon autoa ja joukkoliikennettä edullisempi tapa liikkua. Pyöräilemällä säästä rahat, joka menevät tankkauksiin, veroihin, vakuutuksiin tai kuukausikortitteihin.

Autoilun korvaaminen pyöräilyllä hyödyttää myös kotikaupunkiasi, Suomea ja koko planeettaa.  Pyöräily autoilun vaihtoehtona vähentää ilmastopäästöjä ja melua sekä parantaa ilmanlaatua, ympäristön viihtyisyyttä ja liikenneturvallisuutta. Pyöräily on osa asukkaiden sujuvaa arkea ja niillä tuetaan kaikenikäisten asukkaiden hyvinvointia.

Pyöräreitit

Arkipyöräilyyn Akaassa on varsin kattava reitistö. Akaaseen on muodostettu vuonna 2021 laaditun Akaan ja Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelman yhteydessä reitistösuunnitelma, jonka pohjalta tiettyjen reittien laatutaso nostetaan ja eräitä yhteystarpeita tullaan toteuttamaan tulevaisuudessa. Reitistösuunnitelman pääreittejä tullaan jatkossa hoitamaan talvella laadukkaammin.

Osana Pyhä-Näsin reitistöä on paikallinen pyöräreitti, Pikku-Vanaja, joka kulkee Toijalan ja Valkeakosken läpi ja on pituudeltaan noin 45 kilometriä. Matkailijoiden ohella Pikku-Vanajan reitti palvelee myös paikallisia aktiivipyöräilijöitä.

Akaan pyöräilyreittikartta

Yhdistä pyöräily ja junalla matkustaminen!

Voit joko pysäköidä pyöräsi liityntäpysäköintiin tai ottaa pyörän mukaan junaan.

Toijalan että Viialan keskustaajamissa on rautatieasema, jossa pysähtyy R- ja M-lähijunat. Lisäksi Toijalan asemalla pysähtyvät useat InterCity- sekä Pendolino-junavuorot. Junamatkat Tampereelle ja Hämeenlinnaan kestävät vain noin 20 minuuttia!

Pyörällä pidempikin matka asemalle sujuu kevyesti ja nopeasti.  Omalla laadukkaalla lukolla pyörän pysäköiminen asemalle on mahdollista. Toijalan ja Viialan asemilla onkin viime vuosina kehitetty pyöräpysäköintiä ja opastusta. Toijalan aseman pyöräparkit sijaitsevat asemarakennuksen vieressä ja radan toisella puolella Ryödintien liityntäparkin yhteydessä.

Lähijunissa pyörää saa kuljettaa silloin kun sille on tilaa. Pyörän kuljettaminen lähijunassa on maksutonta. Kaukoliikenteen InterCity-junissa polkupyörälle on aina ostettava etukäteen 4-8 euron hintainen polkupyöräpaikka, hinta riippuu matkan pituudesta. Pendolinoissa ei voi kuljettaa pyörää.

Normaalikokoinen pyörä mahtuu InterCity-junan pyöräpaikalle. Fatbiket ja sähköpyörät mahtuvat IC-junan palveluvaunun pyöräpaikalle.

Kaikissa kauko- ja lähiliikenteen junissa voi kuljettaa pieneen tilaan menevää taittopyörää ilman erillistä maksua tavallisena matkatavarana. Pyörän tulee tällöin olla taitettuna kokoon rungosta ja suojattuna hyvin suojapussilla, jottei se likaa muiden matkustajien tavaroita.