Akaan asukastarinat – Junantuomat: Vanha juna-asema vei Netan perheen sydämen - Akaan kaupunki

Akaan asukastarinat – Junantuomat: Vanha juna-asema vei Netan perheen sydämen

24.6.2024

Reilu 10 vuotta sitten Netta Tanholan elämästä ei puuttunut tapahtumia. Esikoinen kasvoi vatsassa, kun Netta ja hänen miehensä Janne remontoivat uutta kotiaan Akaassa Sotkian kylässä. Isompaa taloa etsinyt pariskunta ihastui kertaheitolla vanhaan asemarakennukseen.

”Tosin emme tienneet vielä asuntonäyttöön tullessa, että tässä on ollut asema. Sitä ei lukenut myynti-ilmoituksessa”, Netta hymyilee.

Kaupat tehtyään pariskunta kaivoi esiin alkuperäiset vuoden 1949 seinät ja lautalattiat, jotka edelliset omistajat olivat peittäneet 1980-luvun tyyliin muovipinnoilla. Oikeuksiinsa pääsi myös nykyisessä keittiössä oleva lipunmyyntiluukku, josta nyt 11-vuotias Voitto ja tämän 8-vuotias pikkusisko Lilja voivat huikata aamiaistarjoilun perään.

Koti on ollut unelmakohde sisustamisesta ja kauniista asioista pitävälle Netalle.

”Talo on remonttiemme jäljiltä periaatteessa valmis, mutta tykkään tehdä pientä pintaremonttia ja vaikkapa vaihtaa seinien väriä maalaamalla”, Netta kertoo.

Tyttö kurkkaa luukusta huoneeseen, jossa tämän äiti seisoo.

Akaa on helmi paikka

Netta on alun perin kotoisin Haminasta, josta tie vei opiskelemaan ja töihin Tampereen seudulle. Janne on kotoisin Tampereelta, jossa pari tapasi. Omakotitaloa ja väljyyttä kaivannut pariskunta kävi läpi liudan taloja pitkin Pirkanmaata ja Tampereen eteläpuolella, kunnes Akaa ja lopulta Sotkia kutsui.

”Akaa oli ihan helmi. Tästä on helppo lähteä joka suuntaan, sillä sijainti on niin hyvä. Aluksi kuljimme molemmat Tampereella töissä”, sanoo Netta.

Nykyään Netta työskentelee graafisen alan yrittäjänä ja visualistina. Työskentely onnistuu kotoa käsin, sillä työt hoituvat pääosin läppärillä.

”Välillä valokuvaukset vievät esimerkiksi Helsinkiin. Kuljen sinne aina junalla, sillä matkalla on ihana tehdä työt. Auton saa jätettyä kätevästi Toijalan asemalle parkkiin”, hän kuvailee.

”Akaa oli ihan helmi. Tästä on helppo lähteä joka suuntaan, sillä sijainti on niin hyvä.”

Kotiin on ihana palata

Netan mielestä parasta tekemistä on kotoilu. Viikonloppuisin vanhalle asemalle tulee usein vieraita viettämään aikaa yhdessä. Jos kiireisellä yrittäjällä on vapaa-aikaa, Netta kuopsuttaa puutarhassa ja suunnittelee kukkapenkkien laajentamista sekä kesäkeitaan tekemistä.

Kesällä tiedossa on ainakin yhdistetty työ- ja lomamatka vanhoille kotikonnuille Haminaan.

”Aina kun käymme jossain reissussa, on ihana palata kotiin”, Netta toteaa.

Akaan kesäpaikoista Netan suosikki on uudistunut Toijalan Satama monipuolisine palveluineen.

”Ranta on muuttunut valtavasti. Paikallisista ravintoloista suosikkini on AliBaba, siellä on huikea lounaspöytä.”

Vaikka Netta selaa ajanvietteenä edelleen netistä talojen myynti-ilmoituksia, nykyisestä kodista luopuminen ja Akaasta muuttaminen ei tunnu ajankohtaiselta.

”Lapsille muuttaminen olisi vaikeaa, kun koulut ja harrastukset ovat lähellä. Tietysti ihmiset muuttavat, se on selvä, mutta toivottavasti meidän ei tarvitse moneen vuoteen”, hän hymyilee.

Teksti Sini Kantola, kuva Netta Tanhola